Wszyscy Opiekunowie ATERIMA MED mają zapewnione wsparcie Koordynatorów, którzy odpowiadają na ich pytania, doradzają i reagują na pojawiające się problemy. Zapraszamy na wywiad z Agnieszką Kociołek z Zespołu Koordynacji i Wsparcia Opiekunów, która opowiedziała nam, jak pomaga Opiekunom na co dzień.
Jak długo pracujesz w ATERIMA MED i czym zajmujesz się w pracy?
Pracuję od 3 lat. W tym czasie przeprowadziłam tysiące rozmów z naszymi Opiekunami, dzięki czemu mogę lepiej ich wspierać i dzielić się swoim doświadczeniem z koleżankami z pracy. Zaczynałam pracę jako Asystentka i zajmowałam się m.in. organizacją podróży Opiekunów do Niemiec. Obecnie jestem Zastępcą Lidera w Zespole Koordynacji i Wsparcia Opiekunów. Jestem w stałym kontakcie z Opiekunami zatrudnionymi w ATERIMA MED, zarówno mailowo, jak i telefonicznie.
Ilu Opiekunów masz pod swoją opieką?
Opiekuję się kilkudziesięcioma Opiekunami, zarówno pracującymi w Niemczech, jak i przebywającymi w Polsce. Z niektórymi Opiekunami współpracuję od samego początku i znam ich już 3 lata. Ale ten czas leci! Tak naprawdę kojarzę każdego Opiekuna. Jak już z kimś rozmawiałam 2-3 razy, to jestem w stanie przywołać w pamięci treść rozmowy i preferencje Opiekuna. To bardzo ułatwia mi pracę, bo tworzę sobie w głowie spójny obraz osoby, z którą rozmawiam. Taką mam pamięć! Jeden Pan nazywa mnie nawet swoim aniołem stróżem (śmiech).
Kiedy Opiekun może do Ciebie zadzwonić?
Od poniedziałku do piątku Koordynatorzy są dostępni pod telefonem od 9:00 do 17:00. W weekendy i święta zawsze dyżuruje jeden Koordynator, do którego można dzwonić pod numer alarmowy w nagłych i pilnych sytuacji. Numery kontaktowe do Koordynatorów znajdują się w Liście wyjazdowym. Nasi Opiekunowie otrzymują go przed wyjazdem do Niemiec. Kiedy Opiekun dociera na miejsce zlecenia, dzwonimy do niego i pytamy, czy wszystko na miejscu jest w porządku. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale jesteśmy w kontakcie z Opiekunem nie tylko w trakcie, ale też po zakończeniu pracy w Niemczech.
Wiem, że wspierasz Opiekunów w różnych sytuacjach kłopotliwych. Jakie sprawy pomagasz rozwiązać?
Sprawy, które rozwiązuję, dotyczą np. pogorszenia się stanu zdrowia podopiecznego, wcześniejszego powrotu Opiekuna do Polski czy trudności z porozumieniem się z rodziną. Odpowiadam też na wszystkie pytania, które nurtują Opiekunów – np. pytania związane z ubezpieczeniem, referencjami, transportem.
Możesz opisać, jak krok po kroku rozwiązujesz daną sytuację?
Na przykład, gdy pogarsza się stan zdrowia podopiecznego, kieruję Opiekuna do Zespołu Pielęgniarskiego Akademii Opiekunów, który udziela rad dotyczących m.in. pielęgnacji osób starszych, opieki nad osobami starszymi cierpiącymi na demencję, metod aktywizacji podopiecznego, prawidłowej diety seniora. Kontaktuję się również z pośrednikiem w Niemczech. Wspólnie zastanawiamy się, co możemy zrobić. Załatwiamy pomoc Pflegedienst, która zajmuje się higieną osobistą, rozdzielaniem leków lub zrobieniem zastrzyku. Czasami sytuacja wymaga, by rodzina przejęła część obowiązków związanych z opieką podopiecznego – to też staram się ustalić.
Jak dobrze Koordynatorzy znają Opiekunów zatrudnionych w ATERIMA MED?
Opiekunowie często opowiadają nam o swoim życiu. Kiedyś jedna Opiekunka przyszła do firmy, żeby załatwić formalności. Spotkałyśmy się i opowiedziała mi o swoich planach związanych z przeprowadzką na drugi koniec Polski. Martwiła się, czy będzie mogła zrobić sobie dłuższy urlop w Polsce, żeby przeprowadzić się na spokojnie. Pomogłam jej załatwić wolne. Miło było się spotkać w cztery oczy :) Wspieramy też Opiekunów w gorszych chwilach. Zdarzają się sytuacje, gdy Opiekunowi umiera ktoś bliski i musi wrócić do Polski. Wtedy dokładamy wszystkich starań, żeby to było jak najszybciej możliwe. Wszyscy jesteśmy ludźmi i wiemy, jak ta osoba się czuje. Mamy też czwartkowe dyżury Wsparcia w trudnych chwilach, które prowadzi nasza koleżanka Magdalena Michalska.
W jakich sprawach można zadzwonić podczas dyżuru Wsparcie w trudnych chwilach?
Podczas tego dyżuru podpowiadamy jak radzić sobie ze stresującymi sytuacjami w codziennej opiece, komunikacją z podopiecznym i jego rodziną czy z odchodzeniem i śmiercią seniora.
Co doradziłabyś Opiekunom ATERIMA MED, którzy wahają się, czy zadzwonić do Koordynatora?
Najważniejsze jest to, żeby do nas zadzwonić i powiedzieć prosto z mostu, co się dzieje. Zdarza się, że Opiekunowie mówią nam o problemie dopiero wtedy, gdy wrócą do Polski. Żeby działać, potrzebujemy informacji. Jak dowiemy się od razu – możemy pomóc natychmiastowo. Ważne, by mówić nam, co według Opiekuna mogłoby mu pomóc, bo wtedy staramy się to załatwić. Nie ma sytuacji bez wyjścia, trzeba tylko nastawić się na współpracę.
Jakie cechy powinien mieć według Ciebie dobry Koordynator?
W naszym dziale żartujemy z koleżankami, że jesteśmy do siebie podobne z charakteru. Jesteśmy empatyczne i mamy umiejętność przewidywania tego, co może się wydarzyć, potrafimy planować, znajdywać rozwiązania w trudnych sytuacjach i pracować pod presją czasu.
Chyba trzeba też lubić ludzi?
Tak! Trzeba lubić rozmawiać z ludźmi i ich przede wszystkim słuchać. Ważne jest zadawanie odpowiednich pytań, żeby dojść do sedna problemu. Nie wszyscy Opiekunowie są otwarci i nie wszyscy powiedzą wprost, o co chodzi. Dlatego muszę umieć wsłuchiwać się w innych.
Jakie są najprzyjemniejsze momenty w Twojej pracy?
Gdy Opiekun dzwoni i mówi, że jest zadowolony i chce dalej pracować z ATERIMA MED. Cieszymy się, jak ktoś nam mówi, że został babcią czy dziadkiem. Zdarzało się nawet, że Opiekunki podczas zlecenia dowiadywały się, że spodziewają się dziecka (śmiech). Opiekunowie wysyłają nam pocztówki z pozdrowieniami z miejscowości, w których pracują i życzenia na święta. Ostatnio koleżanka dostała bukiet róż w ramach podziękowania. Opiekunowie zapraszają nas też na kawę, gdybyśmy były przypadkiem w Niemczech. To bardzo miłe!
Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Lubię wszelkie rzeczy związane z organizacją pracy Opiekunów. Lubię, jak się dużo dzieje – oczywiście dobrych rzeczy (śmiech). Lubię kontakt z człowiekiem i rozwiązywanie problemów. Satysfakcję sprawia mi, gdy słyszę przez telefon, że Opiekun cieszy się z rozwiązania, które zaproponowałam. To są takie moje małe sukcesy i motywacja, bo widzę efekty swojej pracy.
Dziękuję za rozmowę!