W pracy każdego Opiekuna osób starszych zdarzają się cięższe chwile i stresujące sytuacje spowodowane stanem zdrowia Podopiecznego. Jak sobie z nimi radzić? Pracownicy ATERIMA MED mogą liczyć na wsparcie w postaci dyżurów telefonicznych ekspertów Akademii Opiekunów, czyli wykwalifikowanych pielęgniarek.
Czego przed wyjazdem obawia się Opiekunka?
Każda doświadczona Opiekunka wyjeżdżająca na nową ofertę pracy w Niemczech w dobrej firmie, takiej jak ATERIMA MED, otrzymuje niezbędne informacje na temat seniora. Mimo to, często czuje niepokój związany ze swoim przyszłym Podopiecznym – zastanawia się czy sobie poradzi, czy w nowym miejscu pracy będzie się dobrze czuć i czy jej Podopieczny ją polubi. Obawy te pojawiają się jeszcze częściej w przypadku osób stawiających pierwsze kroki w pracy jako Opiekun osób starszych.
Choroba Alzheimera – jak sobie z nią radzić?
Opieka nad osobami starszymi jest pracą wymagającą pewnych cech charakteru, takich jak np. zaangażowanie i odpowiedzialność. W pracy w branży opiekuńczej mogą zdarzać się sytuacje trudne lub zaskakujące – szczególnie dla początkujących Opiekunek, które nie posiadają dużego doświadczenia w opiece seniora.
Podopieczni, którzy cierpią na chorobę Alzheimera czy demencję, często mają problemy z pamięcią i koncentracją, a wraz z postępem choroby mogą nawet zanikać u nich podstawowe umiejętności, takie jak np. ubieranie się czy posługiwanie się sztućcami. Osoby dotknięte chorobą mogą też odmawiać przyjmowania leków lub nie rozpoznawać członków rodziny lub Opiekuna. Jak radzić sobie w takich sytuacjach? Specjalnie z myślą o Opiekunach ATERIMA MED wprowadziliśmy telefoniczne dyżury pielęgniarek Akademii Opiekunów – Iwony Przybyło oraz Marii Bieńkowskiej.
Pomoc ekspertów Akademii Opiekunów
Iwona Przybyło - magister pielęgniarstwa, absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu na kierunku Pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku. Specjalista Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki. Dyplomowany terapeuta zajęciowy, coach i trener. W swojej pracy kieruje się pasją do ludzi starszych, szacunkiem dla ich różnorodności i wszystkiego tego, co przeżyli. Jest pasjonatką bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Posiada ponad 18-letnie doświadczenie w pracy z pacjentami, gdzie towarzyszyła im pracując na różnych oddziałach szpitalnych. Od lat jest zaangażowana w edukację i podnoszenie kompetencji zawodowych opiekunów osób starszych, pielęgniarek i terapeutów zajęciowych.
Maria Bieńkowska - pielęgniarka, specjalista w zespole wsparcia pielęgniarskiego ATERIMA MED.
Wykwalifikowana pielęgniarka geriatryczna z 25-letnim doświadczeniem zawodowym, jako pielęgniarka w domu opieki w Dortmundzie. Ukończyła szkołę pielęgniarską VDAB w Gelsenkirchen Posiada kwalifikacje Instruktora praktycznej nauki zawodu w pielęgniarstwie geriatrycznym oraz kwalifikacje uprawniające do opieki w ciężkiej i intensywnej terapii.
W centrum jej pracy była opieka nad osobami z demencją, do których zawsze podchodzi z szacunkiem i empatią. Ma duże doświadczenie w pracy z różnymi grupami zawodowymi, takimi jak lekarze, terapeuci, opiekunowie, krewni i instytucjami opiekuńczymi.
Anna Jaglińska - licencjat pielęgniarstwa, w trakcie studiów magisterskich, specjalizacja w pielęgniarstwie internistycznym, absolwentka Wyższej Szkoły Umiejętności Zawodowych.
Praca w pielęgniarstwie od 26 lat. Doświadczenie w pielęgniarstwie internistycznym, praca w Zol-u oraz na OIOM w szpitalu im . Stefana Żeromskiego w Krakowie, aktualnie na oddziale dializ. Doświadczenie osobiste pracy z osobą z otępieniem czołowo- skroniowym – rodzina.
W swojej pracy kieruję się dużym pokładem empatii, holistycznym podejściem do drugiego człowieka. Ważne jest dla mnie nawiązanie dobrej relacji z pacjentem i zdobycie zaufania.
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z naszymi ekspertkami, które opowiedziały nam, w czym pomagają i dlaczego warto korzystać z dyżurów.
Skąd pomysł na dyżury telefoniczne dla Opiekunów?
Iwona: Nasze dyżury powstały w odpowiedzi na potrzeby Opiekunów ATERIMA MED w sprawowaniu opieki nad osobami starszymi.
Maria: Pomagamy Opiekunom merytorycznie i dzielimy się z nimi swoim doświadczeniem zawodowym przede wszystkim w zakresie codziennej opieki nad podopiecznymi.
Mario – powiedziałaś, że dzielicie się swoim doświadczeniem. Czy to oznacza, że czynnie pracujecie w zawodzie?
Maria: Tak, na co dzień pracuję jako pielęgniarka zarządzająca oddziałem w jednym z krakowskich szpitali, gdzie oczywiście mam także dyżury pielęgniarskie.
Iwona: Podobnie jak Maria jestem pielęgniarką – czynnie wykonuję swój zawód, pracując w szpitalu.
Z jakimi problemami zgłaszają się do Was Opiekunowie?
Iwona: Najczęściej Opiekunowie dzwonią do nas, gdy potrzebują wsparcia w opiece nad seniorami z demencją. Na przykład, gdy u podopiecznych pojawia się zachowanie agresywne, nocne wędrowanie po domu lub senior nie poznaje Opiekuna czy innych osób.
Maria: Opiekunowie zgłaszają się po rady związane z transferem podopiecznych i odleżynami. Pytają też o trudne objawy, które obserwują u seniorów cierpiących na chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane, cukrzycę i chorobę Alzheimera.
Jak pomagacie Opiekunom?
Iwona: Tutaj od razu zaznaczę, że przez telefon nie diagnozujemy i nie leczymy podopiecznych, tylko wspieramy Opiekunów w sprawowaniu opieki. Gdy dzieje się coś poważnego, zalecamy kontakt z rodziną i konsultację lekarską.
Maria: W lżejszych sytuacjach udzielamy konkretnych wskazówek. Na przykład, gdy Opiekun zgłasza, że senior z demencją nie chce pić – podpowiadamy, co zrobić, aby go do tego zachęcić. Mówimy, jakie udogodnienia czy sprzęt zorganizować i jak to powiedzieć rodzinie. Wszystko po to, by polepszyć jakość życia podopiecznego i ułatwić pracę Opiekunowi.
Dostajecie zgłoszenia o nagłych sytuacjach?
Maria: Tak, czasami Opiekunowie dzwonią i mówią nam, że senior ma podwyższone ciśnienie krwi albo jego stan zdrowia drastycznie się pogorszył.
Iwona: Wtedy zalecamy, by Opiekunowie dzwonili po pogotowie ratunkowe.
Co się dzieje po tym, jak udzielicie porady?
Iwona: Jeśli jest taka potrzeba, dzwonimy kontrolnie, aby sprawdzić, czy sytuacja na miejscu się poprawiła.
Maria: Staramy się trzymać rękę na pulsie :)
Co powiecie Opiekunom, którzy wahają się przed dzwonieniem do Was?
Maria: Czasami Opiekunowie proszą, aby nie zgłaszać problemu rodzinie. Obawiają się negatywnej reakcji. Rozumiem to, ale jeśli tego nie zrobimy, wówczas sytuacja na miejscu może się pogorszyć. Pamiętajcie, że nie postrzegamy Waszych zgłoszeń jako skarg. Są sygnałem dla nas i dla rodziny, że martwicie się i zależy Wam na podopiecznym. Dlatego apeluję, by mówić o problemach i się tego nie bać!
Iwona: Warto mieć świadomość, że podejmujemy konkretne działania – informujemy o problemie naszych niemieckich partnerów i rodzinę seniora. Dzięki temu możemy zorganizować konsultację lekarską i sprawić, że Wasza praca stanie się prostsza. Zapewniamy, że jesteśmy po to, by pomagać i robimy to w dyskretny sposób.
Jakie pytania zadają Opiekunki podczas dyżurów naszych ekspertów?
Najczęściej poruszane są kwestie dotyczące, m. in.:
- opieki nad osobami starszymi cierpiącymi na demencję lub chorobę Alzheimera,
- sposobów radzenia sobie z agresją, apatią i innymi zaburzeniami zachowania u osób chorych na Alzheimera,
- prawidłowej diety seniora,
- metod aktywizacji Podopiecznego,
- budowania dobrej relacji pomiędzy Opiekunem a Podopiecznym,
- wypalenia w zawodzie Opiekuna i sposobów radzenia sobie z nim,
- nadmiernego wstawania w nocy Podopiecznego,
- fizycznych aspektów opieki seniora, np. prawidłowego wykonywania transferu lub opieki nad osobami z sondą PEG, cewnikiem lub stomią.
Opieka seniora i wsparcie dla Opiekunów osób starszych
Nasze dyżury stworzyliśmy specjalnie z myślą o pracownikach ATERIMA MED, którzy w pracy Opiekuna w Niemczech potrzebują wsparcia osoby z doświadczeniem lub merytorycznej pomocy.
Nasi Eksperci dużo lepiej czują się w roli „partnerów w opiece” niż „specjalistów” – da się to wyczuć w rozmowach, które Opiekunki bardzo sobie cenią – to swoista grupa wsparcia dla opiekunów osób starszych i wspólne poszukiwania najlepszego rozwiązania problemu.
Jeśli potrzebujesz rady związanej z wyzwaniami codziennej opieki nad osobami starszymi – zadzwoń do nas! Wszystkie informacje na temat dyżurów znajdziesz na platformie Akademii Opiekunów.
Nasi Opiekunowie zawsze mogą liczyć na naszą pomoc! :)
Dołącz do najlepiej zaopiekowanych Opiekunów!
Aktualne oferty pracy w Niemczech w ATERIMA MED dla Opiekunek osób starszych dostępne są na naszej stronie internetowej.