Po wypełnieniu formularza rekrutacyjnego możesz spodziewać się telefonu z naszej firmy. Konsultant ATERIMA MED zadzwoni, by uzupełnić potrzebne informacje i porozmawiać z Tobą na temat znajomości języka niemieckiego. Warto się do tej rozmowy odpowiednio przygotować. O co może zapytać? Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Dowiesz się tego z naszego artykułu. Zachęcamy do lektury.
Chcemy Cię lepiej poznać! - jak przebiega rozmowa z konsultantem?
Na początku rozmowy konsultant zbiera od kandydata chcącego pełnić rolę Opiekuna osób starszych wszystkie informacje, które mogą być ważne dla Podopiecznego i jego rodziny. Może on też poprosić Cię o dodatkowe informacje związane z podanymi w formularzu odpowiedziami.
Warto przed rozmową przygotować sobie referencje i świadectwa z poprzednich miejsc podejmowania działań zawodowych oraz dyplomy ukończenia ewentualnych kursów, ponieważ konsultant może poprosić Cię o ich przesłanie lub o podanie zawartych w nich szczegółowych informacji. Jeśli działałeś zawodowo w wielu miejscach, możesz przygotować wcześniej ich listę wraz z określeniem czasu wykonywania tych obowiązków. Na koniec warto zsumować łączny czas, to ułatwi rozmowę.
Może także pojawić się pytanie o to, czy kandydat jest ubezpieczony i gdzie. W przypadku ubezpieczenia przy członku rodziny i w KRUS należy sprawdzić, czy wszystkie wcześniejsze wyjazdy za granicę w celach zarobkowych były wcześniej zgłaszane w odpowiednim urzędzie (ZUS lub KRUS). Podczas rozmowy możesz zgłosić, że chciałbyś np. wyjechać do dużego miasta, uniknąć u Podopiecznych określonych chorób czy zajmować się wyłącznie kobietami. Zawsze staramy się dopasować przedstawianą ofertę do preferencji zgłaszanych przez kandydata.
Dlaczego znajomość języka ma tak duże znaczenie w kwestii wyjazdu na zlecenie do Niemiec?
Znajomość języka niemieckiego sprawdzamy wszystkim kandydatom, ponieważ jest to najważniejszy – obok doświadczenia w opiece – warunek realizowania misji, jaką jest niesienie pomocy i wsparcia seniorom. Nawet doświadczony Opiekun może mieć z tym trudność, jeśli nie jest w stanie porozumieć się z Podopiecznym w jego języku. Oczywiście wiąże się to również z wysokością wynagrodzenia. Im lepiej mówisz po niemiecku, tym więcej ofert będziemy w stanie przedstawić Ci do wyboru.
Podczas rozmowy sprawdzimy, czy umiesz porozmawiać na codzienne tematy oraz czy znasz słowa i zwroty potrzebne Opiekunowi osób starszych. Poprosimy, byś się przedstawił i opowiedział krótko o sobie (gdzie mieszkasz, kim jesteś z zawodu, jakie są Twoje zainteresowania itp.). Mogą się również pojawić pytania związane z obowiązkami Opiekuna, czyli prowadzeniem domu czy zakupami. Będziemy też chcieli porozmawiać na temat tego, czy potrafisz zareagować w sytuacjach typowych dla tego rodzaju działań zawodowych, a więc przykładowo, czy umiesz porozumieć się z Podopiecznym, gdy poczuje się gorzej, lub wezwać pomoc, gdy okaże się, że niezbędna jest konsultacja lekarska. Warto zatem powtórzyć sobie słownictwo w tym zakresie, które może Ci być potrzebne podczas rozmowy z konsultantem.
Nie bój się mówić – nawet jeśli zdajesz sobie sprawę z tego, że robisz błędy gramatyczne lub przekręcasz słowa. Nie musisz mówić perfekcyjnie, ale powinieneś umieć się skutecznie porozumieć, czyli przekazać to, co chcesz powiedzieć. Dlatego nie wstydź się mówić - najważniejsza jest komunikatywność. Pamiętaj również, że podczas rozmowy nie chodzi o to, by zaskoczyć Cię trudnym pytaniem czy wychwycić każdy najmniejszy błąd, jaki popełnisz – wręcz odwrotnie. Nie warto więc się stresować, lepiej skupić się na rozmowie i dać z siebie wszystko.
Koloryzowanie się nie opłaca - dlaczego warto być szczerym podczas rozmowy?
Podczas rozmowy z naszym konsultantem nie warto korzystać z żadnych pomocy naukowych, więc słowniki, translatory i komputer odłóż na bok. Nigdy też nie proś kogoś innego, by podpowiadał Ci podczas rozmowy, czy wręcz rozmawiał w Twoim imieniu przez telefon. Prędzej czy później wyjdzie na jaw, że Twoja znajomość niemieckiego jest gorsza niż to wynikało z rozmowy. Pamiętaj, że nasi konsultanci od lat sprawdzają znajomość języka kandydatów i mają ogromne doświadczenie w tym zakresie. Prócz tego Podopieczny i jego rodzina zawsze dostają informację o Twoim stopniu zaawansowania językowego. Gdy więc rodzina zorientuje się, że mówisz słabiej niż to wynikało z przekazanych danych, natychmiast się z nami skontaktuje.
Realistyczna ocena Twojej znajomości języka, pozwoli nam dobrać Ci odpowiednia ofertę. W efekcie nawet jeśli podczas sprawdzania okaże się, że mówisz na poziomie podstawowym, to trafisz do osoby, która się na to godzi i nie będzie oczekiwała od Ciebie świetnej znajomości niemieckiego. Dzięki temu oszczędzisz sobie stresu i będziesz mógł w swoim tempie podszkolić język. Chcesz podszkolić swój język przez rozmową z konsultantem? Zachęcamy do nauki z naszym bezpłatnym kursem niemieckiego skierowanym do osób początkujących, który można znaleźć tutaj.
O czym warto pamiętać podczas rozmowy?
- Jeśli konsultant zadzwoni „nie w porę”, ustal z nim inny termin, kiedy nic nie będzie przeszkadzało w rozmowie ani rozpraszało Twojej uwagi. Sprawdź, czy bateria w telefonie komórkowym jest naładowana i czy możesz wygodnie usiąść. Ważne, byś znajdował się w cichym pomieszczeniu, ponieważ dźwięki przez telefon nie zawsze są dobrze słyszalne i dodatkowe hałasy bardzo przeszkadzają w rozmowie. Nie bez znaczenie jest też to, czy jesteś wyspany – jeśli czujesz się zmęczony lub zdenerwowany, lepiej poproś, by nasz pracownik zadzwonił następnego dnia.
- Na początku rozmowy upewnij się, że dobrze słyszysz swojego rozmówcę, nie gubisz zasięgu, a na linii nie ma żadnych zakłóceń – musisz przecież wyraźnie słyszeć, o co jesteś pytany. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy konsultant będzie mówił po niemiecku.
- Dobry humor na pewno się przyda! Jeśli czegoś nie dosłyszałeś lub opatrznie zrozumiałeś, zawsze możesz spróbować obrócić to w żart. Uśmiechnięci i pogodni Opiekunowie zawsze są mile widziani.
- Przed rozmową przypomnij sobie wyrażenia, które przydadzą się podczas ewentualnych problemów ze zrozumieniem – dzięki temu przekażesz konsultantowi, żeby mówił wolniej lub np. powtórzył zdanie. Przykładowe zwroty znajdziesz poniżej.
Ich verstehe nicht [Iś ferszteje niśt] – nie rozumiem
Wiederholen Sie, bitte [Widaholen Zi, byte] – proszę powtórzyć
Noch einmal, bitte [Noch ajnmal, byte] – jeszcze raz, proszę
Sprechen Sie bitte langsamer [Szpresien Zi byte langzama] – proszę mówić wolniej
Po sprawdzeniu znajomości języka niemieckiego Opiekunowi zostaną przedstawione konkretne oferty oraz zaproponowana stawka. Jeśli podczas przygotowań do rozmowy z konsultantem weźmiesz sobie do serca nasze wskazówki i uwierzysz w siebie – na pewno dasz sobie świetnie radę.