Rekrutacja opiekunów osób starszych prowadzona przez ATERIMA MED to przyjazny proces, w którym liczą się potrzeby kandydatki. W trakcie rozmowy rekruterki pytają o oczekiwania i sprawdzają poziom znajomości języka, by zaproponować jak najlepiej dopasowaną ofertę. Zdarza się, że od pierwszych rozmów do wyjazdu mija zaledwie kilka dni!
Na czym polega rekrutacja w ATERIMA MED i jakich pytań może spodziewać się kandydatka? Te zagadnienia przybliży Maria Mikstein – doświadczona Koordynatorka ds. Rekrutacji w ATERIMA MED.
1. Na czym polega rekrutacja kandydatek do roli opiekunek w ATERIMA MED?
Nasza rekrutacja to przyjazny proces składający się z kilku etapów. W pierwszej kolejności rozmawiamy z kandydatką zainteresowaną pracą w opiece i staramy się zgromadzić jak najwięcej informacji, które następnie pomogą nam dopasować odpowiednią ofertę. Bardzo zależy nam na tym, aby w trakcie rozmowy poznać preferencje kandydatki, pytamy także o jej doświadczenie i sprawdzamy poziom znajomości języka niemieckiego. W oparciu o te informacje dobieramy i proponujemy konkretną ofertę, która jest indywidualnie dopasowana do oczekiwań i możliwości danej osoby.
Kiedy oferta zostaje zaakceptowana, przechodzimy do dalszego etapu, którym jest kompletowanie dokumentów i podpisywanie umowy. Jeśli tylko kandydatka ma taką możliwość, to może się to odbyć osobiście w biurze, ale można to zrobić także korespondencyjnie. Rozumiemy, że przyjazd kandydatki na miejsce nie zawsze jest możliwy, dlatego staramy się być maksymalnie elastyczni i oferujemy opcję wysyłki dokumentów. To bardzo wygodna forma dopięcia formalności, często doceniania przez zatrudniane przez nas panie.
2. Jakie są realne szanse podjęcia pracy w opiece? Czy zawsze można zadzwonić do firmy i podpytać o ofertę lub zgłosić się przez formularz na stronie?
W ATERIMA MED rekrutujemy kandydatki wykorzystując różnorodne sposoby, jednak każdy zainteresowany pracą w roli opiekunki może także w dowolnej chwili sam wejść na stronę www.aterima-med.pl i tam skorzystać z wyszukiwarki ofert lub formularza kontaktowego albo zadzwonić na numer +48 12 341 15 15 i zapytać o aktualne oferty pracy. Takie zapytanie nigdy nie pozostaje bez odpowiedzi – opiekujemy się naszym kandydatem od pierwszego kontaktu aż po wyjazd, nie zapominając o wsparciu na miejscu.
Warto podkreślić, że nawet jeśli kandydatka nie ma w danym momencie odpowiednich kwalifikacji, czyli np. znajomość języka niemieckiego nie jest na wystarczającym poziomie lub brakuje jej doświadczenia w opiece, to w ATERIMA MED nigdy takiego kontaktu nie skreślamy. Instruujemy, co można zrobić, aby podnieść swoje kwalifikacje, a tym samym szanse na zdobycie ciekawej oferty pracy za granicą. Zwykle są to proste sposoby – kiedy kandydatce brakuje doświadczenia w sprawowaniu opieki, zalecamy np. wolontariat w hospicjum, a w przypadku niewystarczającej znajomości języka – wysyłamy bezpłatny Samouczek naszego autorstwa, opracowany specjalnie dla kandydatów ATERIMA MED, który pomaga w opanowaniu podstaw języka i przyswojeniu słownictwa potrzebnego na co dzień. Doskonałą pomocą są także kursy językowe, które organizujemy dla naszych kandydatów i opiekunów, dostępne również w wersji online. Mówiąc krótko – zawsze staramy się znaleźć rozwiązanie, utrzymać kontakt i właściwie doradzić, tak aby prędzej czy później kandydatka poczuła się pewniej i mogła wyjechać z nami do pracy.
Kluczowe jest to, by oczekiwania kandydatki spotkały się z wymaganiami danej oferty – naszym zadaniem jest to odpowiednio ze sobą połączyć, dlatego każdy kontakt i rozmowa są dla nas bardzo cenne. Wiemy, że panie, które zaufały ATERIMA MED i niejako wspólnie z nami rozwijały swoje kompetencje, zostają z nami na dłużej!
3. Czym wyróżnia się rekrutacja w ATERIMA MED?
Przede wszystkim stawiamy na swobodną i przyjazną rozmowę. Zasada druga to opiekowanie się kandydatem. Jeśli ktoś nawiązuje kontakt z naszą firmą, to nie dopuszczamy do sytuacji, w której pozostałby bez informacji zwrotnej – zawsze staramy się pomóc osobie zainteresowanej podjęciem pracy. Równie ważna jest dla nas elastyczność, jeśli chodzi o dokumentację i proces podpisywania umowy. W niektórych firmach odbywa się to wyłącznie osobiście, a u nas – dla komfortu kandydatki – istnieje opcja korespondencyjna, o której wspomniałam wcześniej. Do naszych wyróżników dodałabym jeszcze jawność informacji. Zawsze staramy się przekazać naszej kandydatce maksymalnie dużo informacji jeszcze zanim dostanie od nas dokumenty i podpisze umowę. To bardzo ważne, bo dzięki wcześniejszym wyczerpującym rozmowom z naszą rekruterką kandydatka dokładnie wie, co się w tym dokumencie znajdzie. Istotne są dla nas także preferencje kandydatki. Dopasowanie odpowiedniej oferty to wynik wielu czynników, dlatego staramy się dobrze poznać daną osobę, a więc nie tylko jej oczekiwania, ale także przeszłość zawodową, doświadczenie poza opieką, osobowość i powody, dla których zdecydowała się na pracę w tej branży. Zawsze takie informacje notujemy i analizujemy. Zależy nam na tym, aby panie były zadowolone. To, co szczególnie warto zaznaczyć, to także pozycja ATERIMA MED na rynku – jesteśmy jedną z największych i najprężniej działających firm w tej branży, co gwarantuje bardzo szeroki wybór ofert.
4. Czym kieruje się zespół rekrutacji w swojej codziennej pracy?
Najważniejsza jest dobra organizacja pracy. Dbamy o to, aby rozmowy z kandydatkami przebiegały płynnie, zapewniając im stały i szybki kontakt. Jak tylko otrzymujemy zgłoszenie, czy to ze strony internetowej czy przez telefon, od razu reagujemy. Staramy się, aby odpowiedź z naszej strony pojawiła się w ciągu kilku godzin – najlepiej do dwóch godzin, a najdalej następnego dnia. Działamy naprawdę ekspresowo i muszę przyznać, że jesteśmy przez to często doceniane i chwalone!
5. Jakich pytań może spodziewać się kandydatka?
Są to przede wszystkim podstawowe pytania związane z zatrudnieniem w opiece nad osobami starszymi, np. czy kandydatka posiada doświadczenie, a jeśli tak, to jakiego typu – czy jest to doświadczenie zawodowe czy w opiece domowej. Pytamy także, jak wygląda kwestia jez. niemieckiego, czyli na jakim jest poziomie i jak swoją własną komunikatywność ocenia kandydatka. Nie mniej istotne są pytania dot. kwestii ubezpieczeniowych, np. na jakiej podstawie pani jest obecnie ubezpieczona i kiedy ostatni raz była w pracy za granicą. Na tym etapie pytamy także o preferencje kandydatki i prosimy o wskazanie ewentualnych wykluczeń, czyli jakich ofert nie chciałaby rozważać i dlaczego. Przed rozmową warto sobie takie kwestie przemyśleć.
6. Jak szybko od pierwszego kontaktu z firmą można wyjechać?
Jak wspomniałam, staramy się reagować bardzo szybko, jednak kwestia wyjazdu zależy w dużej mierze od samej opiekunki. Jeżeli pani jest w stanie zorganizować się naprawdę szybko i jeszcze tego samego dnia wysłać nam wstępne dokumenty, które są niezbędne do przygotowania umowy, a my możemy dla niej tę umowę przygotować, to taki wyjazd odbywa się bardzo sprawnie. Kandydatka może też podpisać umowę w trybie korespondencyjnym i wtedy do wyjazdu dochodzi nawet w ciągu 3-4 dni. Z kolei w sytuacjach nagłych, kiedy z losowych przyczyn potrzebna jest pilna zmiana na ofercie, a nasza kandydatka jest gotowa wyjechać i może podpisać umowę w biurze, to odbywa się to nawet z dnia na dzień.
7. W jaki sposób dobierane są oferty dla kandydatek?
W oparciu o ich preferencje. Przede wszystkim kierujemy się wymaganiami co do poziomu znajomości języka, oczekiwaniami kandydatki i wykluczeniami, o których informuje. Opiekunowie i opiekunki zgłaszają nam, że np. muszą wykluczyć opiekę nad osobą z jakimś konkretnym schorzeniem, wolą zająć się kobietą, a nie mężczyzną lub interesuje ich oferta na terenie danego landu. Nie zawsze możemy dać gwarancję, że znajdziemy propozycję spełniającą wszystkie kryteria, ale zawsze staramy się wziąć wskazane preferencje pod uwagę.
8. Jak przebiega rozmowa w języku niemieckim podczas rekrutacji?
To zwykła rozmowa telefoniczna, nie należy się jej obawiać. Odbywa się po to, abyśmy wiedzieli, na ile sprawnie opiekunka posługuje się językiem niemieckim. Pytania są bardzo praktyczne i dotyczą spraw codziennych oraz opieki. W trakcie rozmowy prosimy kandydatkę o przetłumaczenie przydatnego słówka z jęz. niemieckiego na polski i odwrotnie lub pytamy, jak brzmiałoby po niemiecku jakieś zdanie, np. „czy ma dziś Pani ochotę na spacer?”. Rozmowa odbywa się w spokojnej atmosferze.
Oczywiście im lepiej opiekunka zna język, tym korzystniejszej oferty może się spodziewać, ale warto podkreślić, że słabsza znajomość języka nie musi wykluczać w staraniach o pracę w opiece. Dysponujemy rozwiązaniami, które pomagają skutecznie podnieść kwalifikacje językowe. Jeśli tylko widzimy, że kandydatka wyraża chęć współpracy i rzeczywiście chce się uczyć, to pomagamy jej w tym i utrzymujemy z taką osobą kontakt. Zwykle już po krótkim czasie postępy są na tyle duże, że możemy zaproponować ciekawą ofertę. Kandydatka ma wtedy większą ochotę na wyjazd i czuje się komfortowo, a bariera językowa przestaje być problemem.